Overwegingen vertrek Bermuda - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Fred Bouter en Hans de Jong - WaarBenJij.nu Overwegingen vertrek Bermuda - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Fred Bouter en Hans de Jong - WaarBenJij.nu

Overwegingen vertrek Bermuda

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Fred Bouter en Hans de Jong

15 Mei 2012 | Bahama's, Nassau

Overwegingen voor vertrek Bermuda

Het is tegenwoordig voor veel groeperingen in de samenleving heel handig om een weersverwachting te hebben. Zonder in groot detail te gaan zal het voor iedereen logisch zijn dat zeilers heel erg geïnteresseerd zijn in vooral de windverwachting. Daar kan je op verschillende manieren aan komen. Vroeger was er altijd wel een oude visser die na zijn dagelijkse nostalgische wandeling over de toppen van de duinen wist te vertellen dat het op zee weer spookte. Dat was, in de tijd dat er met bommen werd gevist, voldoende voor angst en beven en volle kerken met weduwvrouwen. Tegenwoordig wordt genua 1 vervangen door genua 2 als het metertje boven de 23 knopen komt en oude vissers zijn er niet meer om hier af- of goedkeurend een knikje aan te wijden. Weersverwachting zijn het eindproduct geworden van de meteorologische wetenschap. En wetenschap kan gemeten worden en wat gemeten kan worden kan gecommuniceerd worden. De communicatie kan via een ouderwetse radio en het gesproken woord maar ook via datastromen. En die kan je dan weer met behulp van een laptopje omwerken tot weerkaarten. En toen kwamen de gribfiles waarin weersystemen kunnen worden gevangen op een heel kostenvriendelijke manier zodat ze ook via de telefoon te ontvangen zijn en dus ook via de satelliettelefoon. Ik zou me niet laten vangen. Het computerspelletje van het plannen van een oversteek van Bermuda naar de Azoren moest ook in het echt kunnen. Het weer regeren. Moet wel alles het doen en bij nader inzien betaalbaar zijn. De Nasa SSB ontvanger staat goed bekend. Via een koppeling met de laptop en een gratis bijgeleverd meteo lite programmaatje zouden de mooiste weerkaarten en windvoorspelling te ontvangen zijn. Tot nu toe is dat niet gelukt. Ik houd jullie op de hoogte. Dan hebben we nog de mogelijkheid om gribfiles via de satelliettelefoon te ontvangen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Jennifer, de salesmevrouw van de firma ISATPHONE in Miami verzekerde mij dat het programmaatje via het internet te downloaden zou zijn. Dus niet en nu lijkt het er op dat Rowan zijn taak van het meteorologisch begeleiden van de overtocht van To Windward nog wat langer moet volhouden. Als Correct in Rotterdam nou eens iets eerder was gekomen met haar Inmarsat aanbod dan was ik wellicht niet gevallen voor het koopje in Miami. Als het programma niet te downloaden is dan moet ik morgen de opdracht annuleren want anders ben ik $ 373 kwijt.
Leermoment: ondanks de tijdsdruk die uiteindelijk ontstaat bij de planning van een grote trip: test alle nieuwe spullen aan boord . Gelukkig heb ik ook mijn sextant nog meegenomen. Het goed op tijd lopende horloge is van nieuwe batterijen voorzien. Dat kan dus niet fout en uiteindelijk geeft de handheld GPS ook nog UTC aan. De met de sextant geschoten waarden voor de hemellichamen worden verwerkt met een speciaal daarvoor aangeschafte TI calculator voorzien van nieuwe batterijen, maar ik heb toch voor de zekerheid ook nog maar een papieren almanak meegenomen.
We zouden morgen vroeg vertrekken maar voor $373 wil ik eerst hom of kuit van die van Isatphone in Miami om in visserstermen te blijven want op zee hebben we geen goed betaalbaar internet meer dus hebben we ons vertrek iets uitgesteld. Ach hopelijk maakt het niet veel uit op de verwachte duur van de trip van een week of drie.

• 15 Mei 2012 - 16:36

Wim&Mieke:

Tja, wat moeten we daar nu van zeggen? Dat sextant moet je voorlopig maar geen zeemansgraf bezorgen. En wat de aanbiedingen van superdeluxe internetapparatuur betreft, daar moet je kennelijk mee uitkijken. Hoe kan je overigens nog iets terugbrengen in Maimi? Of hebben ze een filiaaltje op Bermuda? Geniet nog maar even van de rust en vertrek pas als je gezond verstand de high tech goed heeft kunnen beoordelen. Maar dat is jou wel toevertrouwd, nietwaar?