Samenvatting - Reisverslag uit Hamilton, Bermuda van Fred Bouter en Hans de Jong - WaarBenJij.nu Samenvatting - Reisverslag uit Hamilton, Bermuda van Fred Bouter en Hans de Jong - WaarBenJij.nu

Samenvatting

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Fred Bouter en Hans de Jong

13 Mei 2012 | Bermuda, Hamilton

Donderdag 10 mei 2012. Ten anker in noordenhaven van nSt. George.
Het weer is nog lekker dus ik zit dit in het donker in de kuip te schrijven. Voor vannacht wordt veel wind en regen voorspeld. Als ik zo meteeen naar binnen moet dan gaat het schrijven vanzelf wel beter met goed licht en een stabiele tafel. Vergeleken bij op zee maken we nu lange dagen. Op zee wordt de vierentwintig uur opgedeeld in functionele stukken waarbij je al wachtlopend en slapend voor dat je het weet 12 uur verder bent. De wachtindeling hebben we als volgt opgesteld: ik ( Fred) begin om 20.00 uur tot 01.00. Hans loopt van 01.00 tot 05.00 en dan kom ik weer tot o8.00. Dat houdt dan rekening met slaperige mannen na het dineren en het uithoudingsvermogen van mij . Het oude vak kwam weer aardig boven water. Vanaf Miami na de valse start met een niet indraaiende rolgenua zouden we eigenlijk met de golfstroom mee een eind om de noord langs de Bahama’s varen maar in de golfstroom bleek er met de autohelm iets niet te kloppen. Daarom zijn we uitgeweken naar de Lucaya marina bij Freeport. In het holst van de nacht hebben we daar bijgedraaid gelegen maar door de wind tegen stroom bleven we aardig in de buurt van de bestemming. De laptop heeft zich daarbij weer dubbel en dwars bewezen. Op het moment heb ik me toch weer af zitten vragen of ik het nou echt leuk vond.Na overleg hebben we een paar verbeteringen in beide systemen ook de rolgenua klopte nog niet, aangebracht en nog gas gehaald en wat boodschappen, alles bij elkaar twee en een halve dag. De Bahama’s hebben in ieder geval heel aardige mensen en een relaxte levenstijl. Tegen de douaneman heb ik het zo verwoord: als ik genoeg geld had zou ik als eerste een 50 voet jacht kopen daarna een Smart sport en daarna een tweede huis op de Bahama’s. Zijn idee was dat als je het maar sterk genoeg wilt je het ook krijgt. Volgens mij word ik dan ook 120 jaar.
Na vertrek uit Lucaya zaten we direct in een windstilte. Vislijntje uit en de nacht in, De autohelm had voor vertrek nog wat kuren maar die hadden we prima opgelost. In de nacht viel de wind weg en kwamen we stil te liggen en draaiden soms rond als een drol in een pispot, De motor dus maar gestart . Niet heel veel later begaf de automaat het weer. Wij dus maar weer omgedraaid terug naar LUCAYA. Hans rapporteerde dat ie nou ook nog zijn vislijn kwijt was. Nadat we hadden vastgesteld dat dat de ongesteldheid van de stuurautomaat had veroorzaakt hebben we toch maar besloten weer richting Bermuda te gaan sturen.
Onze donkere wachten worden onderbroken door een eierwekker van Blokker die om de 20 minuten afloopt. Wat je ook aan het doen bent, je moet daarna even goed rondkijken of er ander verkeer is. Er is heel weinig verkeer en om stroom te sparen houden we de driekleuren lamp uit. Maar die moet wel aan als er verkeer in de buurt is.Ik denk dat we alles bij elkaar tussen de Bahama;s en Bermuda minder dan 10 schepen hebben gezien. Maar je hebt er maar een nodig. Als je de samenvatting van de reis doorneemt dan zie je dat we maar matig gepresteerd hebben en veel gemotord hebben. Het venijn zat een beetje in de start met een wind die steeds tegen ons indraaide, Uiteindelijk dus dinsdag aangekomen en even een Marina ingekropen en 's avonds niet zelf gekookt maar lekker ergens gegeten. Het eiland is duur. Een tarwebrood voor 6 dollars en een appel voor 1 dollar. Morgen gaat de genua voor reparatie naar de zeilmaker. Daar zitten wat dunne plekken in. Verder houden we nu het weer in de gaten voor onze trip naar de Azoren. Begin tot midden volgende week zal dat waarschijnlijk worden. Gisteren was ook een goede dag maar dan moet je een uitgeruste bemanning hebben een een goed uitgerust schip..
Voorlopig laat ik het hier even bij want ik moet nog even verder in pillars of the earth. Dit zijn de aantekeningen ter ondersteuning van de latere verhalen ter lering ende vermaak. Voorlopig rust.
Groeten van Fredenhans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred Bouter en Hans de Jong

Zeilen van de USA naar Europa

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 42713

Voorgaande reizen:

16 April 2012 - 16 Juni 2012

De groeten aan de zee

Landen bezocht: