Positie 27 mei 2012 16.50UTC - Reisverslag uit Hamilton, Bermuda van Fred Bouter en Hans de Jong - WaarBenJij.nu Positie 27 mei 2012 16.50UTC - Reisverslag uit Hamilton, Bermuda van Fred Bouter en Hans de Jong - WaarBenJij.nu

Positie 27 mei 2012 16.50UTC

Door: Rowan

Blijf op de hoogte en volg Fred Bouter en Hans de Jong

27 Mei 2012 | Bermuda, Hamilton

Positie 27 mei 2012 16.50UTC, uitwijken voor een Laag links bovenin de foto de "stervorm"

37gr.27min.N 40gr.47min. W
Er is een weeromslag gaande op de oceaan. Een actief en diep lagedrukgebied gaat zich ontwikkelen met windsnelheden rond 45 knopen rond de kern en komt dicht langs de positie van 27 mei. Op de kaart staat een lijn met de uitwijkrichting en de meest gunstige schuilplek. Vandaag zijn ze vanaf dat laatste punt op de koers richting Tenerife. Een afstand van 1300 mijl. Dus ruimte genoeg op zee zonder eilanden. Op ongeveer zeshonderd mijl van de huidige positie zit de optimale schuilplaats. Op woensdag 30 mei 1500UTC zouden ze zo ver mogelijk onderweg moeten zijn richting dat punt. Nu zeilen ze koers 105-110> Weg van de Azoren, ruimte op zee. Ze hebben halve wind van stuurboord en hebben een vaart van 6 mijl per uur. Misschien de motor bijzetten om nog wat extra knopen te maken. dat zou 70 extra mijlen kunnen betekenen wat gunstig is voor een rustigere wind. Met de uitwijklkoers op de kaart zou toch 300-350 mijl van richting de ideale uitwijk moeten zijn behaald. Ze gaan die storm meemaken met nog flink veel wind, maar wel behapbaar en op een veilige afstand van de Azoren.